Contact

+31 (0) 20 808 1517
info@testbirds.nl

* Verplicht veld

Home > Over ons>Werken bij Testbirds>Een dag uit het leven van een Testbird

Een dag uit het leven van een Testbird 

Hoe ziet een typische werkdag van onze oprichters uit? Wat voor soort taken worden door een crowdmanager uitgevoerd? Waar heeft een projectmanager bij Testbirds precies mee te maken? We geven je graag een kijkje in de werkzaamheden van onze verschillende afdelingen. Zo zie je een typische woensdag bij Testbirds vanuit acht verschillende perspectieven. 

Philipp Benkler

07:00: “Mijn vliegtuig vertrekt over vijf minuten naar Amsterdam. Ik ga voor een week vanuit het Nederlandse kantoor werken. Voor vertrek check ik nog snel mijn e-mails.”

09:30: “Ik kom aan bij het kantoor aan de Keizersgracht, geweldig uitzicht! Eerst drinken we met het Nederlandse team een kopje koffie om bij te praten.”

10:00: “Wekelijkse update-meeting met het Nederlandse team. Meestal neem ik via Skype deel vanuit Munchen, maar het is veel fijner om er echt persoonlijk bij te kunnen zijn. We hebben het over de laatste ontwikkelingen, zoals nieuwe contacten bij bedrijven, nieuwe projecten die we kunnen starten of beurzen die we binnenkort bezoeken.”

13:00: “Voor lunch gaan we meestal naar een van de drie geliefde broodzaakjes in de buurt. Soms lukt het me om het Nederlandse team over te halen om een warme maaltijd voor lunch te eten – een klein detail waar je verschillen in culturen tegen komt.”

14:30: “Het is tijd voor een persoonlijke update met een werknemer. Bij Testbirds noemen dit de 1-on-1, in dit geval met een Sales bird. We hebben het in meer detail over salesactiviteiten dan in de voorgaande meeting: welke nieuwe contacten kunnen we aanhalen, welke meetings met klanten zitten eraan te komen, welke offertes zijn uitgestuurd? We hebben het ook over strategie en manieren om klanten beter te overtuigen van onze service.”

16:00: “All Testbirds Meeting – Ik ben niet in Munchen maar ik volg de meeting via een videoconferentie. Met behulp van onze 360°-camera’s is het net alsof ik in Munchen zit.”

18:00: “We zijn van plan om naar een ander land uit te breiden. De planning en de voorbereidingen die daarbij komen kijken zijn zeer tijdrovend, daarom vind ik het fijn om dat in de rustige avonduren op te pakken.”

Georg Hansbauer

08:00: “Mijn dag begint vandaag niet in Munchen maar op het kantoor van een van onze grootste klanten – Audi. Samen met een project manager hebben we het over de komende tests – wat we moeten testen en welke aanpak we daarbij het beste kunnen gebruiken.“

12:00: „Ik heb een telefonische afspraak met een klant die geinteresseerd is in onze TestChameleon oplossing. Dit product is redelijk ingewikkeld dus de uitleg hierover duurt altijd wat langer.”

13:00: “Snel even onderweg wat lunchen, vandaag heb ik daar niet meer tijd voor.”

14:00: “Terug op het kantoor heb ik een standup meeting met ons development team. Iedereen verteld in deze meeting wat de status is van zijn/haar werkzaamheden zodat we goed kunnen inschatten of we onze deadline voor de release gaan halen.”

14:30: “Sollicitatiegesprek over de telefoon met een sollicitant voor ons development team. Dit is altijd onze eerste stap in het sollicitatie proces en hiermee hoor ik watvoor ervaring iemand heeft en of dat goed past bij wat wij zoeken.”

15:30: “Een espresso is precies wat ik ’s middags nodig heb. Terwijl ik terug naar mijn kantoor loop ga ik langs een aantal collega’s om bij te praten. Daardoor kunnen een aantal vragen die ze hadden snel beantwoord worden.”

16:00: “All Testbirds meeting – dankzij onze 360° camera’s kunnen onze collega’s in Amsterdam, Londen en Stockholm ook de meeting volgen.

18:00: “Nog een telefonisch sollicitatiegesprek, dit keer gaat het om de positie van een Sales & Key Account Manager. Vanwege onze uitbreiding hebben we meer werknemers nodig, daarom zijn meerdere sollicitatiegesprekken per dag nodig.”

19:00: “Eindelijk tijd voor e-mails: een klant heeft een specifiek verzoek dat niet makkelijk op te lossen is. Maar omdat we een flexibel test platform hebben zou het te doen moeten zijn.”

Markus Steinhauser

08:30: “Testbirds ontbijt – iedereen die het leuk vindt kan elke woensdagochtend deelnemen aan ons wekelijks ontbijt in de keuken. Pretzels, koffie en jus - en goede manier om de dag te starten!”

10:00: “Het sales team heeft nieuwe projecten die ik over onze project managers kan verdelen. Het is lastig om alle project managers evenveel werk te geven, een project kan namelijk vooraf makkelijk lijken maar vervolgens een uitdaging zijn omdat de klant met specifieke eisen komt. Daarom proberen we altijd deze eisen aan het begin vast te stellen.”

11:30: “Tijd voor koffie. Daarnaast daagt iemand me uit voor een potje tafelvoetbal, ik kan natuurlijk niet weigeren.”

12:00: “Lunch zal vandaag met een feedback meeting gecombineerd moeten worden. Samen met een werknemer ga ik naar een restaurant en hebben we het over haar ervaringen bij Testbirds.”

13:30: “Sollicitatiegesprek – deze keer met een sollicitant voor een marketing positie. Veronika van het marketing team is er ook bij en kan vertellen over de dagelijkse marketing werkzaamheden, waarbij geen dag hetzelfde is. Achteraf bespreek ik met haar onze indrukken van de sollicitant waarbij we het altijd wel met elkaar eens zijn. Voor andere onderwerpen hebben we wel eens meer discussies.”

16:00: “All Testbirds Meeting. Vandaag presenter ik de resultaten van onze werknemers enquete die twee keer per jaar plaats vind. Daaruit krijgen we altijd interessante impulsen.”

18:00: “Ons crowd management team heeft een nieuw concept bedacht om onze crowd te motiveren voor het testen en vraagt mij voor feedback. Deze geef ik natuurlijk graag.”

Crowd

09:30: “Eerst: koffie. Of cappuccino? Of latte macchiato? Of zal ik een espresso nemen?”

10:00: “Ik check eerst de emails die ik van testers heb gehad – het crowd management team houdt zich namelijk bezig met wensen of zorgen van onze crowd. Een vergeten wachtwoord, problement met ons platform, lof maar ook kritiek – berichten vanuit de crowd zijn heel divers. Terwijl ik hiermee bezig ben zet ik mijn bureau in de ‘statafel’ stand, daardoor kan ik me beter concentreren.”

11:30: “We hebben een brainstormsessie met het team. Soms hebben we specifieke projecten waarvoor we meer testers nodig hebben. Het thema vandaag: hoe adresseren we testers van over de 60 jaar oud? En: Hoe kunnen we meer vegan testers op ons platform krijgen? Uiteindelijk vinden we altijd wel een effectieve manier om deze testers te werven.”

12:30: “Lunch. Samen met twee project managers lopen we naar onze favoriete pizza tent een straatje verder.”

14:00: “Meeting met een sales bird. Een klant heeft een hele specifieke test eis van een groot aantal verschillende testers. Ik moet checken of we dit project met onze huidige crowd kunnen doen of dat we meer testers moeten werven.”

15:00: “Ik ruil mijn bureau even in voor een plekje op de bank. Soms helpt het veranderen in werkplek me om goede ideeen te krijgen over ondersteuning van onze testers en het werven van een specifieke doelgroep testers.”

16:00: “All Testbirds Meeting. Hier presenteren we de cijfers die samenhangen met onze crowd.”

18:30: “We spreken af in de lobby – met alle birds die zin hebben gaan we naar de klimhal.”

Sales

09:00: “Ik kom op kantoor en loop gelijk naar de telefoon – ik moet een klant bellen om een afspraak in te plannen. Ik ga binnenkort op blok week, wat inhoud dat ik een aantal klanten in dezelfde regio zitten zal bezoeken en het met ze over de aankomende tests hebben en hoe we deze gaan aanpakken. Vaak presenteer ik ze ook onze nieuwe services.”

09:30: “Cold call sessie: met de opgezochte data probeer ik contact te leggen met het juiste contactpersoon binnen een bedrijf, niet altijd even makkelijk. Het is bijna net zo moeilijk om ze aan de telefoon te houden als het me eenmaal gelukt is om ze te bereiken. Als ik ze eenmaal aan de lijn heb introduceer Testing 4.0 aan ze. Een klant heeft natuurlijk een vergelijkbare werkdag als dat ik heb – ze hebben ook meetings en veel te doen, dus tijd is kostbaar. Klanten luisteren daardoor vaak alleen naar wat hun direct aangaat.”

11:00: “Webcast – Ik leg onze services uit aan een van mijn klanten met het doel om ze ervan te overtuigen. Crowdtesting is snel uitgelegd, maar het uitleggen van de voor- en nadelen van verschillende test services en de combinatie van test mogelijkheden kost wat meer tijd.”

12:30: “Ik ga naar de keuken. Een van mijn collega’s heeft lunch voor ons beide klaargemaakt. We wisselen deze taak nu en dan om, dus binnekort moet ik de lunch klaarmaken.”

14:00: “Na de lunch ga ik op zoek naar relevante informatie voor een aantal potentiële klanten. Om daar meer over te weten pleeg ik een paar telefoontjes.”

15:30: “Meeting met twee andere sales collega’s – vanaf morgen staan we op een beurs in Berlijn en checken voor de laatste keer of alles goed gepland is. Ons doel op de beurs is om veel contact op te leggen met bezoekers en daaruit potentiele klanten te kunnen ontmoeten.”

17:30: “Vlucht naar Berlijn – de beurs begint morgen vroeg.”

Projectmanagement

10:00: “Vandaag werk ik vanuit huis. Ik heb een afspraak met de huisarts en het is qua reistijd dan makkelijker om vanuit huis te werken.”

10:30: “Briefing per telefoon met een nieuwe klant – we hebben het in detail over de aankomende test. Het is belangrijk dat ik de klant adviseer in het tot stand brengen van de test zodat de resultaten voldoen aan de verwachtingen van de klant. De belangrijkste vraag is daarbij: Wat wil de klant precies weten?”

11:30: “Ik ontwerp de test op de manier die we in de briefing hebben besproken. Daarvoor gebruik ik de form builder in ons nest. Wat daarbij altijd interessant is, is het verwoorden van de vragen. Een woord meer of minder in de omschrijving kan de resultaten al beinvloeden.”

13:00: “Een andere test is gister begonnen. Daarvoor check ik nu de eerste test reports die binnen zijn gekomen. Het is altijd interessant om te zien hoe de testers het product ervaren. Sommige testers hadden problemen met het installeren van de app, ik moet die snel helpen zodat ze verder kunnen met de test.”

14:30: “Elke test heeft een eindrapport nodig. Een test is gisteren geeindigt dus daarvan kan ik vandaag de resultaten van samenvatten. Morgen is de deadline voor het aanleveren van dit rapport.”

16:00: “All Testbirds Meeting, ik volg het via Skype. En omdat ik vandaag niet op kantoor ben snack ik vandaag van mijn eigen fruitbar.”

18:30: “Einde van de werkdag! Ik heb met de andere Testbirds bij de klimhal afgesproken.”

Marketing & PR

08:00: “Vroege vogel – ik check mijn e-mails voor het ontbijt omdat ik een offerte schrijf voor een aankomende beurs.”

08:30: “Testbirds ontbijt. Ik heb het met mijn collega’s over de updates vanuit andere afdelingen.”

09:30: “We hebben een nieuw persbericht. Ik moet dat snel op veel verschillende kanalen publiceren. Dit is hoe we aandacht genereren zodat we misschien een aantal interessante contacten daaruit kunnen krijgen.”

11:00: “Telefoontje met een journalist. Hij wilt meer weten over Testbirds en gaat iets over onze drie oprichters schrijven. Ik beantwoord al zijn vragen en maak een afspraak voor een interview met Philipp.”

12:00: “Het marketing team gaat vandaag naar Schwanthaler Hohe – daar kun je veel verschillende lunch tentjes vinden. En een wandelingetje is altijd fijn.”

13:30: “Sollicitatiegesprek. Samen met Markus leer ik de solicitant kennen en samen beslissen we of de solicitant zullen aannemen.”

16:00: “All Testbirds Meeting. Het is altijd leuk om met alle birds samen een meeting te hebben ondanks dat sommigen aan de andere kant van Europa zitten. We krijgen bij deze meeting altijd informatie over de meest recente cijfers wat betreft het bedrijf en kunnen ook vragen stellen, bijvoorbeeld over de nieuwe strategie.”

Development

08:30: “Testbirds ontbijt. Ik vind het fijn om de dag te beginnen door met wat collega’s te kletsen en een pretzel te eten.”

09:00: “Gisteravond hebben we een nieuwe feature van de nest geprogrammeerd – we zullen dat nu in ons nest integreren en testen. Het idee kwam vanuit crowd management en heeft als doel om het gebruik van het platform voor testers te verbeteren.”

12:00: “Vandaag lunch ik vroeg, ik heb samen met een aantal collega’s wat aziatisch besteld.”

13:00: “Na een potje FIFA kan ik de dag weer goed starten.”

13:30: “Meeting met twee project managers en een crowd manager. We hebben het over functies die het nest mist en hoe we het platform kunnen verbeteren.”

14:00: “Dagelijkse standup. Iedereen in het development team geeft een kort overzicht over waar hij/zij mee bezig is en of alles volgens planning gaat. Hierdoor kunnen we efficient met elkaar samenwerken.”

15:00: “Development introductie. Voor een uurtje leggen we alle nieuwe collega’s uit wat wij van development eigenlijk doen en laten we het nest zien. Deze introducties vinden op elke afdeling plaats en zijn een vast onderdeel van het inwerk proces. Daardoor kan een nieuwe werknemer een goed overzicht krijgen van alles wat er binnen Testbirds gaande is.”

16:00: “All Testbirds Meeting. Verschillende dingen worden aangehaald waaronder de nieuwe funties in het nest die we aan het ontwikkelen zijn.

17:30: “Na het werk ga ik naar een developers conferentie, gesponsord door het budget voor persoonlijke ontwikkeling waar elke bird gebruik van kan maken. Het onderwerp is niet alleen voor mijn werk interessant maar ik vind het ook op persoonlijk vlak interessant. Daarnaast kan ik mijn kennis over dit onderwerp vergroten.”

Dit is Kathrin Doering,
onze HR-manager.

En zo kom je met haar in contact:
jobstestbirdsde
Tel.: +49 89 856 3335 16